1910–1950
Prin anii 1930 s-a produs trecerea de la masini foarte scumpe,
la adevarate masini de curse, Delage, Auto Union, Mercedes-Benz,
Delahaye, si Bugatti fabricand vehicule aerodinamice cu motoare care
produceau pana la 450 kW (612 cai-putere), ajutate si de
supra-alimentare in mai multe etape. Din 1928-1030, si din nou in
1934-1936, greutatea maxima permisa era de 750 km, o regula diametral
opusa fata de reglementarile actuale. A fost necesara folosirea
extensiva a aliajelor de aluminiu pentru a mentine vehiculele usoare,
iar Mercedes a mers pana la eliminarea in totalitate a vopselei
pentru a respecta limita de greutate, producand, astfel, faimoasele
Silver Arrows.
![]() |
| Mercedes Silver Arrow |
NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing) a fost
fondata de William France, Sr. la data de 21 februarie 1948, cu
ajutorul altor catorva soferi ai perioadei respective. Prima cursa
NASCAR „Strictly Stock” a avut loc pe 19 iunie 1949 pe Charlotte
Speedway. Divizia Strictly Stock a fost pusa in asteptare, deoarece
constructorii auto din SUA nu au putut fabrica sedanuri de familie
destul de repede incat sa faca fata cererii de dupa Al Doilea Razboi
Mondial.
1950-Prezent
Dupa Al Doilea Razboi Mondial, cursele de masini sport s-au dezvoltat
ca o forma distincta de intreceri, cu propriile intreceri clasice,
iar din 1953 propriul Campionat Mondial, sub tutela FIA (Federatia
Internationala de Automobile). Incepand cu sezonul 1950,Divizia
Strictly Stock a NASCAR a fost redenumita Grand National Division.
De-a lungul unei perioade de mai bine de 10 ani, modificari atat de
performanta cat si de siguranta au fost permise, iar in jurul anilor
1965, vehiculele au fost construite expres pentru curse, doar
caroseria parea de serie. Prima competie NASCAR care a avut loc in
afara SUA, s-a tinut in Canada, unde la data de 1 iulie 1952, Buddy
Shuman a castigat o cursa de 200 de ture pe un circuit de 800 m in
Stamford Park, Ontario, langa Cascada Niagara.
![]() |
| Primele curse NASCAR |
Incepand cu 1962, masinile sport au lasat locul masinilor GT, FIA
inlocuind Campionatul Mondial pentru Masini Sport, cu Campionatul
Internatioan pentru Producatorii GT. De-a lungul anilor 1960, s-au
construi piste de super-viteza, vechile piste de pamant au fost
pavat, iar numarul curselor pe peste de pamant s-au redus.
O puternica „specie” de vehicule hibride au aparut in ani ’50
si ’60 si au concurat de amble parti ale Atlanticului. Acestea
aveau sasiuri europene si motoare mari, americane – de la primele
masini Allard, continuand cu hibrizi de genul Lotus 19 echipate cu
motoare mari, mana la AC Cobra. Combinatia dintre sasiurile britanice
si motoarele Americane V8, au dus la nasterea seriilor Can-Am, intre
anii 1960-1970. Membrii cluburilor furnizau multa distractie la
nivelul curselor de club, din 1960 pana in 1990, iar in 1980, John
Webb a reinviat interesul pentru marile prototipuri sport organizand
Thundersports. Group 4 Grand Touring Cars si Group 5 Special
Production Cars au devenit cea mai populara forma de Curse Auto
Sport, incepand cu 1976.
Ultima Cursa NASCAR pe pista de pamant s-a tinut la 30 septembrie
1970, pe circuitul de jumatate de mila State Fairgrounds Speedway din
Raleigh, North Carolina. Din 1972 pana in 2003, cea mai populara
serie NASCAR a fost Winston Cup Series. Era sponsorizata de tigariel
Winston, de la R. J. Reynolds Tobacco Company. Schimbarile resultate
din implicare RJR, dar si reducerea programului de la 48 la 31 curse
pe an, au stabilit anul 1972 ca fiind inceputul erei moderne a
NASCAR.
In Europa, FIA a adoptat reglementarile ACO GTP, practic neschimbate,
si a sacntionat Group C World Endurance Championship (sau World
Sportscar Championship), in care concurau prototipuri avansate cu
cockpit acoperit. In SUA Campionatul IMSA Camel GTP promova
competitii inchise dintre echipe de producatori obisnuiti si echipe
private - din punct de vedere tehnic, masinile erau similare cu cele
din Goup C, dar erau impuse niste reglementari in ceea ce priveste
greutatea masinii si capacitatea motoarelor, pentru a incerca sa
limiteze performantele. FIA a incercat prin anii 1990 sa faca din
Group C un Grand Prix pentru masini cu doua locuri, reglementarile
privind motoarele ca si cele din Formula 1, curse pe distanta mica,
si un program asemanator cu celdin F1. Campionatul IMSA GT se baza pe
prototipuri inca din 1983, punandu-se tot mai putin accent pe
masinile de serie. Australian Production Car Championship s-a tinut
prima data in 1987, castigatorul inaugural fiind desemnat dupa
rezultatele din doua curse tinute pe Winston Motor Raceway in
Victoria, la data de 27 septembrie. Primul World Touring Car
Championship, care era deschis masinilor din Group A Touring Cars,
s-a tinut tot in 1987, concurand cu mult mai vechiul European Touring
Car Championship. Curse aditionale s-au tinut si in afara Europei, la
Bathurst in Australia, Calder Park - Noua Zeelanda, si Muntele Fuji
in Japonia. Campionatul Soferilor a fost castigat de Roberto Ravaglia
intr-un BMW M3, iar Campionatul Producatorilor a fost castigat de
Eggenberger Texaco Ford no. 7, care era un Ford Sierra. Winston Cup
Series a cunoscut o mare crestere in popularitate in anii 1990.
Aceasta a coincis cu un declin de popularitate al American
Championship Car Racing. FISA a decis separarea masinilior in trei
grupuri: Goup N (masini de serie), Group A (masini de serie
modificate), si Group B (masini sport modificate). Group B a fost
introdus de FIA in 1982, ca inlocuitor atat pentru Group 4 (grand
touring-uri modificate) cat si pentru Group 5 (prototipuri touring).
![]() |
| Roberto Ravaglia intr-un BMW M3 |
Campionatul IMSA GT Series a evoluat in Cursele Le Mans Americane iar
cursele europene au devenit Cursele Le Mans, in ambele concurand atat
prototipuri cat si GT-uri.
SCCA World Chalange presupune o ora de intreceri pentru fiecare
runda, combinand trei clase: GT (Chevrolet Corvette, Aston Martin
DB9, etc.), GTS (Acura TSX, BMW seria 3, etc. - a inlocuit fosta
clasa de masini touring), si Touring Car ( o clasa de serie din
“Showroom”, similara cu Grand Am’s Continental Challenge).
Drive
safe, and make sure you don’t run out of gas!



Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu