luni, 3 iunie 2013

Cursele de masini - Partea a III-a

1910–1950

Prin anii 1930 s-a produs trecerea de la masini foarte scumpe, la adevarate masini de curse, Delage, Auto Union, Mercedes-Benz, Delahaye, si Bugatti fabricand vehicule aerodinamice cu motoare care produceau pana la 450 kW (612 cai-putere), ajutate si de supra-alimentare in mai multe etape. Din 1928-1030, si din nou in 1934-1936, greutatea maxima permisa era de 750 km, o regula diametral opusa fata de reglementarile actuale. A fost necesara folosirea extensiva a aliajelor de aluminiu pentru a mentine vehiculele usoare, iar Mercedes a mers pana la eliminarea in totalitate a vopselei pentru a respecta limita de greutate, producand, astfel, faimoasele Silver Arrows.
Mercedes Silver Arrow
NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing) a fost fondata de William France, Sr. la data de 21 februarie 1948, cu ajutorul altor catorva soferi ai perioadei respective. Prima cursa NASCAR „Strictly Stock” a avut loc pe 19 iunie 1949 pe Charlotte Speedway. Divizia Strictly Stock a fost pusa in asteptare, deoarece constructorii auto din SUA nu au putut fabrica sedanuri de familie destul de repede incat sa faca fata cererii de dupa Al Doilea Razboi Mondial.

1950-Prezent

Dupa Al Doilea Razboi Mondial, cursele de masini sport s-au dezvoltat ca o forma distincta de intreceri, cu propriile intreceri clasice, iar din 1953 propriul Campionat Mondial, sub tutela FIA (Federatia Internationala de Automobile). Incepand cu sezonul 1950,Divizia Strictly Stock a NASCAR a fost redenumita Grand National Division. De-a lungul unei perioade de mai bine de 10 ani, modificari atat de performanta cat si de siguranta au fost permise, iar in jurul anilor 1965, vehiculele au fost construite expres pentru curse, doar caroseria parea de serie. Prima competie NASCAR care a avut loc in afara SUA, s-a tinut in Canada, unde la data de 1 iulie 1952, Buddy Shuman a castigat o cursa de 200 de ture pe un circuit de 800 m in Stamford Park, Ontario, langa Cascada Niagara.
Primele curse NASCAR

Incepand cu 1962, masinile sport au lasat locul masinilor GT, FIA inlocuind Campionatul Mondial pentru Masini Sport, cu Campionatul Internatioan pentru Producatorii GT. De-a lungul anilor 1960, s-au construi piste de super-viteza, vechile piste de pamant au fost pavat, iar numarul curselor pe peste de pamant s-au redus.

O puternica „specie” de vehicule hibride au aparut in ani ’50 si ’60 si au concurat de amble parti ale Atlanticului. Acestea aveau sasiuri europene si motoare mari, americane – de la primele masini Allard, continuand cu hibrizi de genul Lotus 19 echipate cu motoare mari, mana la AC Cobra. Combinatia dintre sasiurile britanice si motoarele Americane V8, au dus la nasterea seriilor Can-Am, intre anii 1960-1970. Membrii cluburilor furnizau multa distractie la nivelul curselor de club, din 1960 pana in 1990, iar in 1980, John Webb a reinviat interesul pentru marile prototipuri sport organizand Thundersports. Group 4 Grand Touring Cars si Group 5 Special Production Cars au devenit cea mai populara forma de Curse Auto Sport, incepand cu 1976.
Ultima Cursa NASCAR pe pista de pamant s-a tinut la 30 septembrie 1970, pe circuitul de jumatate de mila State Fairgrounds Speedway din Raleigh, North Carolina. Din 1972 pana in 2003, cea mai populara serie NASCAR a fost Winston Cup Series. Era sponsorizata de tigariel Winston, de la R. J. Reynolds Tobacco Company. Schimbarile resultate din implicare RJR, dar si reducerea programului de la 48 la 31 curse pe an, au stabilit anul 1972 ca fiind inceputul erei moderne a NASCAR.

In Europa, FIA a adoptat reglementarile ACO GTP, practic neschimbate, si a sacntionat Group C World Endurance Championship (sau World Sportscar Championship), in care concurau prototipuri avansate cu cockpit acoperit. In SUA Campionatul IMSA Camel GTP promova competitii inchise dintre echipe de producatori obisnuiti si echipe private - din punct de vedere tehnic, masinile erau similare cu cele din Goup C, dar erau impuse niste reglementari in ceea ce priveste greutatea masinii si capacitatea motoarelor, pentru a incerca sa limiteze performantele. FIA a incercat prin anii 1990 sa faca din Group C un Grand Prix pentru masini cu doua locuri, reglementarile privind motoarele ca si cele din Formula 1, curse pe distanta mica, si un program asemanator cu celdin F1. Campionatul IMSA GT se baza pe prototipuri inca din 1983, punandu-se tot mai putin accent pe masinile de serie. Australian Production Car Championship s-a tinut prima data in 1987, castigatorul inaugural fiind desemnat dupa rezultatele din doua curse tinute pe Winston Motor Raceway in Victoria, la data de 27 septembrie. Primul World Touring Car Championship, care era deschis masinilor din Group A Touring Cars, s-a tinut tot in 1987, concurand cu mult mai vechiul European Touring Car Championship. Curse aditionale s-au tinut si in afara Europei, la Bathurst in Australia, Calder Park - Noua Zeelanda, si Muntele Fuji in Japonia. Campionatul Soferilor a fost castigat de Roberto Ravaglia intr-un BMW M3, iar Campionatul Producatorilor a fost castigat de Eggenberger Texaco Ford no. 7, care era un Ford Sierra. Winston Cup Series a cunoscut o mare crestere in popularitate in anii 1990. Aceasta a coincis cu un declin de popularitate al American Championship Car Racing. FISA a decis separarea masinilior in trei grupuri: Goup N (masini de serie), Group A (masini de serie modificate), si Group B (masini sport modificate). Group B a fost introdus de FIA in 1982, ca inlocuitor atat pentru Group 4 (grand touring-uri modificate) cat si pentru Group 5 (prototipuri touring).
Roberto Ravaglia intr-un BMW M3

Campionatul IMSA GT Series a evoluat in Cursele Le Mans Americane iar cursele europene au devenit Cursele Le Mans, in ambele concurand atat prototipuri cat si GT-uri.
SCCA World Chalange presupune o ora de intreceri pentru fiecare runda, combinand trei clase: GT (Chevrolet Corvette, Aston Martin DB9, etc.), GTS (Acura TSX, BMW seria 3, etc. - a inlocuit fosta clasa de masini touring), si Touring Car ( o clasa de serie din “Showroom”, similara cu Grand Am’s Continental Challenge).

Drive safe, and make sure you don’t run out of gas!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu