sâmbătă, 1 iunie 2013

Cursele de masini - Partea a II-a



In 1985, s-a organizat Competitia Paris-Bordeaux-Paris, aceasta fiind prima cursa in adevaratul sens al cuvantului, deoarece toti competitorii au luat startul impreuna. Castigator a fost Émile Levassor in modelul sau Panhard-Levassor 1205cc. El a terminat cursa (1178 km) in 48 ore si 47 minute, cu aproape 6 ore mai repede decat competitorul de pe locul secund.

Primul loc unde se tineu regulat curse auto a fost Nice, Franta, unde, la sfarsitul lui martie 1897 a avut loc „Saptamana Vitezei”. Pentru a „umple” programul, cele mai multe tipuri de curse au fost inventate aici, inclusiv prima urcare a unui deal (Nice - La Turbie), si un sprint, ceea ce a fost, de fapt, prima cursa de drag.

Competitiile internationale inte natiuni, si nu intre indivizi, au inceput odata cu Cupa Gordon Bennett.

Prima cursa auto din Statele Unite a avut loc la Chicago, Illinois, la data de 28 noiembrie 1895. Traseul de 54,36 mile (87,48 km) se intindea din partea de Sud a orasului, de-a lungul lacului spre Evanston, Illinois, si retur. Cursa a fost castigata de Frank Duryea, in 10 ore si 23 minute, castigand in fata a trei masini alimentate cu benzina.

Cursele dintre orase

Deoarece industria auto dar si cursele erau dominate de Franta, Automobil Clubul Francez (ACF) a organizat numeroase intreceri internationale importante, care incepeau de obice de la Paris, inspre un alt mare oras din Franta sau altundeva, in Europa.

Aceste curse, de mare succes, s-au incheiat in 1903, cand Marcel Renault a fost implicat intr-un accident fatal langa Angoulême, in cursa Paris-Madrid. Cele noua fatatlitati au determinat guvernul francez sa opreasca cursa in Bordeaux, si au interzis cursele de strada.

Primul circuit expres pentru intreceri

The Milwaukee Mile este cel mai vechi circuit de curse auto din lume, aici fiind organizate curse inca din 1903. Totusi, acest circuit de 1 mila (1,6 km) nu a fost construit pentru pentru cursele auto, ci acest circuit era gazda curselor de cai in secolul al XIX-lea.

Brooklands, in Surrey, Anglia, a fost primul circuit construi expres pentru intreceri motorizate, care s-a deschis in iunie 1907. Acesta avea o pista din beton de 4,43 km, cu viraje inclinate, pentru viteza. Brooklands a fost, de asemenea, un centru al industriei aviatice, Vikers construind aici o fabrica si un aerodrom, in timpul Primului Razboi Mondial. Circuitul auto a fost inchis in 1939, deoarece productia aeronavelor avea intaietate in timpul razboiului. Daunele incasate de circuit in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial au insemnat ca circuitul nu se va mai deschide niciodata pentru curse.

Pista de la Brooklands

Se pare ca Brooklands a fost sursa de inspiratie pentru Indianapolis Speedway, care s-a deschis in 1909.

Treptat, competitiile s-au extins si in alte parti ale Imperiului Britanic. Prima competitie din India a fost organizata in 1905 de catre Motor Union of Western India, si se intindea de la Delhi la Mumbai, pe o distanta de 810 mile, fiind o incercare de testa compatibilitate automobilelor la conditiile din India. Lordul Curzon, Viceregele, si-a dat acordul pentru acest eveniment.


Drive safe, and make sure you do not run out of gas!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu