vineri, 31 mai 2013

Cursele de masini - Partea I



Cursele auto (cunoscute si sub numele de curse de automobile, curse de motoare sau curse de masini) sunt un tip de sport cu motor, care implica intreceri intre masini. Este unul dintre cele mai vizionate sporturi televizate din lume.

Intrecerile au inceput la scurt timp dupa constructia primului automobil de succes, alimentat cu benzina. Prima intrecere organizata vreodata a avut loc la data de 28 aprilie 1887, de catre editorul sef al publicatiei pariziene – Le Vélocipède – Monsieur Fossier. Cursa se intindea pe o lungime de doi kilometri, de la Podul Neuilly, pana la Bois de Boulogne. Cursa a fost castigata de catre Georges Bouton, de la compania De Dion-Bouton, cu o masina pe care a construit-o impreuna cu Jules-Albert de Dion, dar avand in vedere ca Bouton a fost singurul competitor care si-a facut aparitia, e cam greu sa o numesti intrecere.

Paris-Rouen. Prima intrecere motorizata

La data de 22 iulie 1984, revista pariziana Le Petit Journal, a organizat ceea ce este considerata prima cursa de masini din lume, din Paris la Rouen. Evenimentele sportive erau o buna modalitate de publicitate. Pierre Giffard, editorul publicatiei, a promovat evenimentul ca fiind o Competitie cu Trasuri fara Cai (Concours des Voitures sans Chevaux). 102 persoane au platit cate 10 franci taxa de intrare.

69 de masini au luat startul celor 50 km de calificare, unde s-au selectat competitorii care puteau sa participe la evenimentul principal, cursa de 127 km dintre Paris si Rouen. Competitorii variau de la producatori celebri, ca Peugeot, Panhard sau De Dion, la proprietari amatori, si doar 25 au fost selectati pentru cursa principala.


Cursa a inceput de la Porte Maillot si a continuat pe la Bois de Boulogne. Contele Jules-Albert de Dion a fost primul care a ajuns la Rouen dupa 6 ore si 48 minute, cu o viteza medie de 19 km/h. El a terminat cu 3’30” in fata lui Georges Lemaître (Peugeot), urmat de Doriot (Peugeot) la 16’30”, René Panhard (Panhard) la 33’30” and Émile Levassor (Panhard) la 55’30”. Castigatorii oficiali au fost desemnati Peugeot si Panhard, deoarece masinile erau jurizate dupa viteza, manevrare si specificatii de siguranta, iar masina cu aburi a lui De Dion avea nevoie de un fochist, ceea ce era interzis.


Drive safe, and make sure you do not run out of gas!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu