Combustibilii petrolieri sunt obtinuti din titei, care se gaseste in mod
natural in pamant. Cand petrolul brut este prelucrat la rafinarii, acesta poate
fi separat in mai multe tipuri diferite de combustibili, inclusiv benzina,
combustibil pentru avioane, kerosen și, desigur, diesel (motorina).
Daca ati comparat vreodata
motorina si benzina, stiti ca acestea sunt diferite.
Cu siguranta acestea miros diferit. Motorina este mai grea si mai uleioasa.
Se evapora mult mai incet decat benzina - punctul
sau de fierbere este de fapt mai ridicat decat punctul de fierbere al apei. Veti auzi de multe ori
motorina mentionata ca "ulei
diesel", pentru ca este atat
de uleios.
Motorina se evapora mult mai lent, deoarece este mai grea. Aceasta contine atomi de carbon in lanturi mai mari decat benzina (benzina este de obicei C9H20, in timp ce motorina
este de obicei C14H30). Este nevoie de mai putina rafinare pentru a crea motorina, de aceea obisnuia sa
fie mai ieftina decat benzina. Incepand cu anul 2004, cu toate acestea, cererea de motorina a
crescut din mai multe
motive, inclusiv cresterea industrializarii si constructiilor din China și SUA
Motorina are o
densitate de energie mai mare decat benzina. In medie,
un galon (3,8 l) de motorina contine
aproximativ 155x106 Jouli (147.000 BTU), in
timp ce un galon de benzina contine 132x106
Jouli (125.000 BTU). Acest lucru, combinat
cu eficienta mare a motoarelor diesel, explica
de ce masiniile diesel consuma mai putin decat motoarele echivalente pe benzina.
Motorina este utilizata pentru a alimenta o
mare varietate alimenteaza
vehicule si operatiuni.
Aceasta alimenteaza,
desigur, camioanele diesel pe care le vedeti pe autostrada,
dar ajuta, de asemenea, sa se miste
barcile, autobuzele scolare, autobuzele
urbane, trenuri, macarale,
utilaje agricole, diverse vehicule de interventie de urgenta si generatoare de energie. Ganditi-va cat de importanta este motorina pentru economie
- fara eficiența sa ridicata, atat industria de constructii si afacerile
agricole ar avea de suferit din
cauza investitiilor in combustibili cu putere si
eficienta scazuta. Aproximativ 94 la suta
din transportul de marfa - indiferent daca este livrat
in camioane, trenuri
sau barci -
se bazeaza pe diesel.
In ceea ce priveste mediul, motorina
are unele argumente pro si contra.
Argumente pro - motorina emite cantitati foarte mici de monoxid de carbon, hidrocarburi si dioxid de carbon, emisiile care
duc la incalzirea globala. Din
contra - cantitati
mari de azot si pulberi in suspensie
(funingine) sunt eliberate prin arderea motorinei,
care duc la ploi acide, smog si proaste conditii de sanatate.
Drive safe, and make sure you do not run out of gas!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu