marți, 28 mai 2013

Istoria automobilului - partea I



Automobilul așa cum il stim noi, nu a fost inventat intr-o singura zi, de catre un singur inventator. Istoria automobilelor reflecta o evoluție care a avut loc la nivel mondial. Se estimeaza ca peste 100.000 de brevete au dus la crearea automobilelor moderne. Putem incepe cu primele planuri teoretice pentru un vehicul cu motor care au fost elaborate  de catre Leonardo da Vinci si Isaac Newton.
In 1769, primul vehicul rutier autopropulsat a fost un tractor militar inventat de inginerul francez si mecanic, Nicolas Joseph Cugnot (1725-1804). Cugnot a folosit un motor cu aburi pentru a propulsa vehiculul sau, construit dupa instructiunile sale la Arsenal Paris, de mecanicul Brezin. Acesta a fost folosit de catre armata franceza pentru a transporta artilerie la enorma viteza de 4km/h,  doar pe trei roti. Vehiculul a trebuit sa opreasca la fiecare zece-cincisprezece minute pentru a genera aburul. Motorul cu aburi și cazanul erau separate de restul vehiculului și plasate in fața. In anul urmator (1770), Cugnot a construit un triciclu pe motor cu aburi, cu care a transportat patru pasageri.





In 1771, Cugnot a condus unul dintre vehiculele sale de rutiere intr-un zid de piatra, facand din Cugnot prima persoana implicata intr-un accident de autovehicul. Acesta a fost inceputul ghinionului pentru inventator. Dupa ce unul dintre patronii Cugnot a murit, iar celalalt a fost exilat, banii pentru experimentele cu vehicule rutiere ale lui Cugnot s-au epuizat.

Motoarele cu abur propulsau masinile prin arderea combustibililor care incalzeau apa intr-un cazan, creand aburi care se extindeau si impingeau pistoanele, care invarteau arborele cotit, care misca apoi rotile. In timpul istoriei timpurii a vehiculelor autopropulsate – vehiculele atat rutiere cat si feroviare, au fost dezvoltate pe motoare cu aburi. (Cugnot, de asemenea, a proiectat doua locomotive cu abur cu motoare care nu functionant niciodata bine.) Motoarele cu aburi adaugau atat de multa greutate pentru un vehicul, incat s-a dovedit ca nu e un design bun pentru vehiculele rutiere. Cu toate acestea, motoarele cu aburi au fost utilizate cu succes la locomotive. Istoricii, care accepta ca primele vehiculele rutiere cu motor cu aburi au fost automobile, sunt de parere ca Nicolas Cugnot a fost inventatorul primului automobil.

Dupa Cugnot mai multe alte inventatori au proiectat autovehicule rutiere cu aburi

  • Vehiculul lui Cugnot a fost imbunatațita de francezul Onesiphore Pecqueur, care a inventat, de asemenea, primul diferential.
  • In 1789, primul brevet din SUA pentru un vehicul cu aburi i-a fost acordat lui Oliver Evans.
  • In 1801, Richard Trevithick a construit o trasura cu motor cu aburi - prima din Marea Britanie.
  • In Marea Britanie, 1820-1840, diligente cu mototr cu aburi au fost folosite regulat. Acestea au fost ulterior interzise de pe drumurile publice, si astfel, s-a dezvoltat sistemul de cale ferata din Marea Britanie.
  • Tractoarele rutiere propulsate cu aburi (construite de Charles Deitz) au tras vagoanele de calatori in jurul Parisului si Bordeaux pana la 1850.
  • In Statele Unite, numeroase vagoane cu abur au fost construite intre 1860-1880. Inventatori: Harrison Dyer, Joseph Dixon, Rufus Porter si William T. James.
  • Amedee Bollee Sr. a construit masini avansate cu aburi intre 1873-1883. "La Mancelle", construita in 1878, a avut un motor montat frontal, planetara la diferential, lant la rotile din spate, volan pe un ax vertical si scaunul soferului in spatele motorului. Cazanul a fost montat in spatele compartimentului pentru pasageri.
  • In 1871, Dr. JW Carhart, profesor de fizica la Universitatea de Stat din Wisconsin si Compania JI Case au construit un automobil cu aburi care a castigat o cursa de 200 de mile. 
Drive safe, and make sure you do not run out of gas!

Un comentariu: